Wat is SchoolsOUT?

‘Op school kun je jezelf zijn en houden van wie je wilt.’ Dat is waar het samenwerkingsverband SchoolsOUT voor staat. Wij bieden scholen en de kinderopvang ondersteuning op maat om dit mogelijk te maken. Zo werken we samen aan een veiliger schoolklimaat voor iedereen.

Samen met scholen en de kinderopvang bedenken we hoe zij vorm kunnen geven aan de doelen die we met elkaar vaststellen, zoals:

  • In onze lessen laten we in beeld en tekst zien dat er verschillende gezinssamenstellingen, genderidentiteiten en seksuele oriëntaties zijn. Deze diversiteit krijgt niet zozeer aandacht in aparte lessen of themaweken. Het is een integraal onderdeel in onze lessen. Binnen en buiten de klas tonen we de wereld van nu.
  • Wij spreken op een inclusieve manier waarbij alle leerlingen/ studenten en medewerkers ervaren dat ze erbij horen. Daarbij letten we op dat we stereotyperingen niet herbevestigen.
  • We spreken elkaar aan op ongewenst gedrag. En laten ons ook aanspreken, juist als we ons van geen kwaad bewust zijn.
  • Schelden met ‘homo’ en andere lhbtiqa+ woorden accepteren we niet (landelijk staat ‘homo’ op nummer 1 in de lijst van scheldwoorden).
  • In onze zorgstructuur zijn we alert op situaties en vragen die kunnen spelen rond seksuele en genderdiversiteit.
  • In ons registratiesysteem en in onze communicatie schrijven we niet onnodig in gendertermen. 
  • Aandacht voor seksuele en genderdiversiteit borgen we in ons beleid. Er zijn vaste contactpersonen om signalen bij neer te leggen.

Samenwerking

SchoolsOUT is in 2002 gestart in Nijmegen. En inmiddels uitgegroeid tot een samenwerkingsverband van alle scholen (po, vo en mbo), de twee grootste kinderopvanginstellingen, gemeente Nijmegen, GGD Gelderland-Zuid, COC Regio Nijmegen en Dito. In 2021 hebben deze partners opnieuw een convenant ondertekend om de samenwerking te bekrachtigen en doelen tot en met 2025 vast te stellen.

Begeleidingscommissie

Vertegenwoordigers van deze partners vormen samen de begeleidingscommissie van SchoolsOUT. Zij komen 2 tot 3 keer per jaar samen om over actuele ontwikkelingen en vervolgstappen uit de wisselen.

  • Anneke Groos, Nannies
  • Sofie van Valkengoed, KION
  • Berry Bakker, Stichting Conexus
  • Ineke Hanemaaijer, Stichting St. Josephscholen
  • Marianne Peeters, Stichting Conexus
  • Jeannine Boset, VoCampus
  • Hermance Wissink, VoCampus
  • Ron van Bergen, ROC Nijmegen
  • Nevin Tosun, gemeente Nijmegen
  • Eefke Smits, COC Regio Nijmegen
  • Yusuf Aslaner, COC Regio Nijmegen
  • Max van den Heuvel, Dito
  • Geraldine Mulder, GGD Gelderland-Zuid

SchoolsOUT in andere gemeenten

SchoolsOUT is een Nijmeegs samenwerkingsverband. Ook in andere gemeenten is er gestart met deze aanpak. Zoals in Amersfoort, Beuningen, Roermond, Utrecht, Venlo en Zutphen.

Hoe gaat SchoolsOUT te werk?

SchoolsOUT adviseert scholen en de kinderopvang over bijvoorbeeld lespakketten, films, theatervoorstellingen, trainingen, de zorgstructuur en het schoolbeleid. De insteek is om altijd aan te sluiten bij wat al goed gaat op een school. En in te spelen op de specifieke wensen, vragen en mogelijkheden van de school. Hierbij houden we rekening met de leerlingenpopulatie, de ouderpopulatie, de mogelijkheden van het personeelsteam en met wat er speelt op de school. In samenspraak komen we tot concrete adviezen die ook daadwerkelijk het gewenste effect hebben.

Scholen merken elke dag de invloed van de wereld om ze heen. Ontwikkelingen in de maatschappij hebben een impact op wat er in de school gebeurt. En andersom. Daarom investeert SchoolsOUT ook in activiteiten buiten scholen. En in samenwerking tussen scholen. Zo staat een school er niet alleen voor om leerlingen/ studenten te begeleiden in hun meningsvorming en identiteitsontwikkeling.

SchoolsOUT is een officieel erkende gezonde leefstijlinterventie. De aanpak voldoet aan landelijke criteria voor succesvol en effectief werken.

De school bespreekt samen met de adviseur van SchoolsOUT de stand van zaken. Veelal doen we dit aan de hand van een checklist. Samen bekijken we wat goed gaat en wat nog beter kan. Vaak is één uitgebreid gesprek al voldoende om tot een concreet plan van aanpak te komen.

De school is zelf de belangrijkste uitvoerder en stelt indien nodig een werkgroep samen. Deze werkgroep werkt samen met het team van professionals, leerlingen/ studenten en ouders aan een positief schoolklimaat. De adviseur van SchoolsOUT ondersteunt hen hierbij. Dit doen we samen met bijvoorbeeld voorlichters van het COC of aanbieders van theatervoorstellingen.

Lhbtiqa+ staat voor lesbische, homoseksuele, biseksuele, transgender, intersekse, queer en aseksuele personen. Er zijn ook mensen die de ‘hokjes’ van vrouwen en mannen of heteroseksueel en homoseksueel te krap vinden. Zij herkennen zich niet in deze tweedelingen en noemen zich daarom non-binair. Ook zijn er mensen die van iemand kunnen houden, ongeacht diens gender of seksuele voorkeur. Zij noemen zich panseksueel. Pan betekent ‘alles’ in het Oudgrieks. Zo zijn er nog meer opties mogelijk naast vrouw, man, hetero en lhbtiqa. En dat is waar de + voor staat. Want binnen SchoolsOUT kan iedereen zichzelf zijn en telt iedereen mee.

  • Een op de vier (23%) meiden en een op de negen (11%) jongens voelt zich niet uitsluitend seksueel aangetrokken tot een tegenovergestelde gender.
  • 90% van de lhbtiqa+ jongeren heeft wel eens een negatieve ervaring of reactie gehad door hun seksuele voorkeur.
  • 5% krijgt minstens wekelijks met iets negatiefs te maken. Het gaat vooral om pesten, vervelende opmerkingen of belachelijk gemaakt worden. Maar ook om roddelen, negeren of lichamelijk geweld.

Pijlers van SchoolsOUT

SchoolsOUT maakt voor haar adviezen gebruik van de effectieve werkwijze van de ‘Gezonde School’. Deze werkwijze houdt in dat een school of een kinderopvang op 4 niveaus werkt aan een thema. Zo behaal je maximaal effect. We noemen deze niveaus ook wel de ‘pijlers’:

  • Educatie: Heeft onze school een doorlopende leerlijn over seksuele en genderdiversiteit? Laten we gedurende het jaar en in alle klassen op meerdere momenten verschillende gezinssamenstellingen, liefdesrelaties en genders voorbij komen?
  • Zichtbaarheid: Draagt onze school uit dat iedereen zichzelf kan zijn en mag houden van wie die wil?
  • Zorg, signalering & begeleiding: Is de zorgstructuur op onze school inclusief?
  • Beleid & regelgeving: Is aandacht structureel opgenomen in ons schoolbeleid?

Gezonde School

SchoolsOUT ondersteunt scholen met de werkwijze ‘Gezonde School’. Een school die op een duurzame manier aan gezondheid werkt, noemen we een Gezonde School.

Bekijk Gezonde School Gelderland-Zuid